VR in de wijk in beeld

Het aantal mensen met dementie neemt de komende jaren flink toe. Om een beter beeld te kunnen vormen van het leven met dementie, is de zogenaamde Into d'mentia ontwikkeld. Dit is een ruimte ingericht als woonkamer waar je ervaart hoe het is om dementie te hebben. Binnen het project VR in de wijk bundelen zorgorganisaties Archipel, Joris Zorg en Oktober, de krachten in de inzet van de VR-beleving. Onlangs zijn twee video's gemaakt om aan te geven wat de beleving inhoudt én om nieuwe vrijwilligers te werven.

Met de inzet van de VR-beleving in de wijk willen de drie zorgorganisaties mensen, zowel professionals, vrijwilligers, mantelzorgers alsook burgers, de gelegenheid geven om een idee te krijgen van de uitdagingen die komen kijken bij het leven met dementie. De twee nieuwe video's dragen daaraan bij.

Meer inzicht in de VR-beleving

In de eerste video krijgen mensen inzicht in de VR-beleving. Want wat houdt dit nou precies in? Hoe werkt het en met welk doel wordt het ingezet? Projectleider Karin Bierens-Koolen: "Een veelgehoorde reactie op de VR-beleving is dat men het 'spannend' vindt om met de beleving aan de slag te gaan, omdat ze niet goed weten wat er gaat gebeuren. Dat hopen we met deze video te verhelpen. Daarnaast is het een mooi filmpje geworden om de inzet van de VR-beleving in de wijk te promoten."

Bekijk hier de video:

Video om vrijwilligers te werven

De tweede video heeft als doel om op een creatieve manier nieuwe vrijwilligers te werven voor de VR-beleving. Vrijwilligers spelen namelijk een belangrijke rol bij de inzet van de VR-beleving.  Doordat ze zelf de beleving ervaren, verrijken ze hun kennis en kunnen ze andere vrijwilligers trainen. Hierdoor kan de VR-beleving breed worden ingezet. Dit draagt bij aan het doel om de beleving aan zoveel mogelijk mensen aan te bieden, zodat ze meer bekend raken met dementie.

Bekijk hier de video:

Ben of ken jij iemand die aan de slag wil met de VR-beleving? Meld je dan aan!

Voor Archipel kan dit via Vrijwilligerswerk bij Archipel (www.werkenbijarchipel.nl).

Voor Joris Zorg kan dit via Monique Nouwens, Coördinator vrijwilligerswerk (monique.nouwens@joriszorg.nl / 06-23873521).

Voor Oktober kan dit via de Coördinatoren vrijwilligers (coordinatorenvrijwilligers@zorginoktober.nl of 088 248 61 13).

28 mrt., 2024
Terugblik regionaal event Anders Werken In de Zorg
25 mrt., 2024
Landelijke erkenning regionaal wachtlijstbeheersysteem (Efficy)
25 mrt., 2024
Start Brabantse campagne Praat vandaag over morgen
27 feb., 2024
Jaarbeeld 2023: terugblik op 55 impactvolle regioprojecten
01 feb., 2024
Lancering Samenwerking in de zorg!
30 jan., 2024
Start zelfstandig oogdruppelen in Zuidoost-Brabant
18 dec., 2023
“Alleen als wij anders naar dementerende ouderen gaan kijken zal de toekomst kunnen veranderen” - Teun Toebes, humanitarian activist