U bevindt zich hier:

"We worden gedreven door een gezamenlijk doel: Onze ouderenzorg toekomstbestendig maken"

Blog: Langer Thuis Wijzers in de regio: alle informatie over welzijn, wonen en zorg op één plek

"Doordat we één fysieke plek bieden waar welzijn, wonen en zorg samenkomen, kunnen senioren alle vragen stellen over ondersteuning."

- Karin Bierens-Koolen, projectleider

Niet meer ‘van het kastje naar de muur gestuurd worden’, maar één informatiepunt bieden voor alle vragen op het gebied van welzijn, wonen en zorg. Met dat doel voor ogen openden eind 2023 in de regio twee Langer Thuis Wijzers; één in Veldhoven en één in Geldrop-Mierlo.

Door de toenemende vergrijzing neemt ook het aantal vragen over ondersteuning onder oudere mensen toe. Voor veel senioren is het echter lastig te achterhalen waar ze die vragen kunnen stellen. Waar kun je deelnemen aan leuke activiteiten? Hoe achterhaal je of je in aanmerking komt voor een seniorenwoning? Of kun je een zorgindicatie aanvragen? De afgelopen jaren bundelden verschillende (zorg)organisaties binnen het VVT Platform Zuidoost-Brabant de krachten in de ontwikkeling van een informatiepuntwaar (oudere) inwoners alle vragen kunnen stellen over welzijn, wonen en zorg. Deze informatie vinden senioren dus niet langer versnipperd over verschillende organisaties, maar bij één centraal informatiepunt.

Karin Bierens-Koolen bij een promotieposter. Foto: Bert Jansen.

Doorontwikkeling en opening nieuwe informatiepunten

“Enkele jaren geleden is het eerste informatiepunt geopend in Eindhoven, in de vorm van het SeniorenPunt,” vertelt projectleider Karin Bierens-Koolen. “Dat liep meteen heel goed. Met dit informatiepunt als uitgangspunt is in 2022 in Oirschot een tweede SeniorenPunt geopend. Binnen het VVT Platform Zuidoost-Brabant hebben we het afgelopen jaar hard gewerkt aan de doorontwikkeling hiervan. Naast het fysieke informatiepunt in Oirschot hebben we de krachten gebundeld in de opzet van nog twee informatiepunten in de regio; één in Veldhoven en één in Geldrop-Mierlo. Beide informatiepunten werden eind oktober geopend.”

Langer prettig, veilig en zelfstandig thuis wonen

Aan de basis ligt een nauwe samenwerking tussen (zorg)organisaties in de regio, geïnitieerd vanuit het VVT Platform Zuidoost-Brabant. De Langer Thuis Wijzer in Veldhoven is ontwikkeld door zorgorganisatie Oktober, welzijnsorganisatie SWOVE, woningstichtingen Wooninc. en ’thuis en Gemeente Veldhoven. De Langer Thuis Wijzer in Geldrop-Mierlo is een samenwerking tussen Gemeente Geldrop-Mierlo en verschillende maatschappelijke-, zorg- en welzijnsorganisaties, waaronder LEVgroep. Doel van de samenwerking is senioren en hun familie, mantelzorgers en doorverwijzers zo goed mogelijk te ondersteunen bij het langer prettig, veilig en zelfstandig thuis wonen. Karin: “De gezamenlijke kennis is groot en de organisaties kennen elkaar goed. Hierdoor zijn de lijntjes kort en kunnen senioren beter en sneller geholpen worden bij het vinden van een passende oplossing voor hun welzijns-, woon- en/of zorgbehoefte.”

Over eigen grenzen kijken

Die vragen kunnen heel uiteenlopend zijn. Denk aan advies over bijvoorbeeld huishoudelijke hulp, maaltijden en elkaar ontmoeten, maar bijvoorbeeld ook over het toekomstbestendig maken van de woning. Ook de mantelzorger die het niet meer kan bolwerken, is welkom. “Vaak gaat een vraag niet over één ding, maar is deze gekoppeld aan bijvoorbeeld wonen én zorg,” vertelt Karin. “Doordat we één fysieke plek bieden waar welzijn, wonen en zorg samenkomen, kunnen senioren alle vragen stellen over ondersteuning. We kunnen ze zo veel sneller en beter helpen bij het vinden van een passende oplossing, zonder ze direct door te moeten verwijzen. En als we niet meteen kunnen helpen, gaan we op zoek naar een instantie die wél iets kan met de hulpvraag. Dat is fijn voor senioren, maar ook medewerkers geven aan dat het prettig is dat er over eigen grenzen van welzijn, wonen en zorg gekeken wordt.”

Langer Thuis Tas

Om senioren nog beter te kunnen ondersteunen, is er vanuit het project een Langer Thuis Tas ontwikkeld. Karin: “Iedereen kent wel de ‘blije doos’ die je krijgt als je zwanger bent. We wilden iets soortgelijks ontwikkelen voor thuiswonende ouderen. De Langer Thuis Tas is een duurzaam product met informatie over onder andere voeding, beweging en daginvulling in de regio. Hierin is ook de koppeling gemaakt naar het platform DE STAP naar gezonder. Op die manier raken senioren bekend met ondersteuning in de omgeving. In Veldhoven ontvangen senioren een waardebon om de tas op te komen halen bij het informatiepunt, waardoor we meteen de drempel verlagen om eens binnen te lopen.”

Groeiende interesse en bekendheid

Sinds de opening worden de informatiepunten goed bezocht, vertelt Karin: “We worden steeds beter gevonden en merken dat de naamsbekendheid groeit. We zetten in op communicatie om dit verder te versterken. Daarnaast zijn er plannen om bijvoorbeeld info-middagen te organiseren. Uit een eerste meting scoren de informatiepunten een dikke 8. Dat is natuurlijk een mooi resultaat en een goed vertrekpunt om de informatiepunten verder te ontwikkelen.”

Langer Thuis Wijzer Veldhoven

Langer Thuis Wijzer in Veldhoven is twee dagdelen te bezoeken aan de Sterrenlaan 15 in Veldhoven. De openingstijden zijn:

Maandag van 9.00 tot 12.00 uur

Dinsdag van 13.00 tot 16.00 uur

www.ltwveldhoven.nl

Langer Thuis Wijzer Geldrop

Langer Thuis Wijzer in Geldrop is drie dagdelen per week te bezoeken in de Weeffabriek in Geldrop. De openingstijden zijn:

Dinsdagmiddag 13.00 uur tot 16.30 uur

Woensdagochtend 09.00 uur tot 12.00 uur