U bevindt zich hier: 

"We worden gedreven door een gezamenlijk doel: Onze ouderenzorg toekomstbestendig maken"


Blog: Jongeren aan de slag in het verpleeghuis dankzij ludieke campagne

Wervingscampagne Valkenhof 


"Bewoners in het verpleeghuis krijgen maar een paar uur per dag zorg, de rest draait om welzijn, om leven. Daar kunnen ook mensen met een andere achtergrond een rol in spelen. "


- Petra de Regt, bestuurder Valkenhof

Ieder jaar staan VVT-organisaties weer voor dezelfde uitdaging: hoe zorg je ervoor dat er in de zomermaanden genoeg mensen aan het werk zijn, medewerkers voldoende rust kunnen nemen én bewoners genoeg aandacht krijgen? Ouderenzorgorganisatie Valkenhof bedacht daarop een ludieke actie: het werven van jongeren voor vakantiewerk en bijbanen via een flitsende campagne. Goed kunnen bijverdienen én de bewoners van Valkenhof blij maken; het bleek een gouden zet. Bestuurders Petra de Regt en Frans van de Vranden delen in deze blog het inspirerende verhaal achter dit mooie succes. 

Frans: “Elk zomerseizoen liepen wij, net als onze collega-organisaties, tegen hetzelfde probleem aan: hoe krijgen we de roosters vol? Veel medewerkers gaan in de maanden mei tot en met oktober graag op vakantie. En dat vinden we ook belangrijk, want medewerkers moeten op tijd rust kunnen nemen, zeker na de hectiek van de afgelopen jaren. Maar hoe zorg je voor passende vervanging, zodat bewoners ook in deze maanden de zorg en aandacht krijgen die ze verdienen en nodig hebben? Een bijbaan of vakantiewerk in de zorg was vrij ongewoon. Daar wilden wij verandering in brengen.” Petra: “Bij Valkenhof staan we voor zorg van mens tot mens. We geloven dat het belangrijker is om te werken vanuit het hart, dan enkel in het bezit te zijn van de juiste diploma’s. Daarom zijn we een tijd geleden gestart met ‘open hiring’. We kijken naar wat mensen wél kunnen en bieden op basis van talenten en mogelijkheden een contract aan. Bewoners in het verpleeghuis krijgen maar een paar uur per dag zorg, de rest draait om welzijn, om leven. Daar kunnen ook mensen met een andere achtergrond een rol in spelen. Zo is het idee ontstaan om jongeren in te zetten via vakantiewerk en bijbanen.” 



Allebei blij

De ouderenzorgorganisatie maakte vakantiewerk en bijbanen onder jeugd aantrekkelijk door zo goed mogelijk aan te sluiten bij de leefwereld van jongeren. Petra: “Dankzij onder meer de toeslagen kunnen jongeren in de ouderenzorg 12 tot 18 euro per uur verdienen. Daarnaast krijgen ze de vrijheid om zelf te bepalen wanneer ze willen werken. Er is werk zat in het verpleeghuis, dus elke dag dat ze willen werken, is er wat te doen. Bovendien geeft het werk veel voldoening en waardering. Die combinatie maakt het interessant om voor de zorg te kiezen. Maar hoe breng je die boodschap over? Met klassieke methodes zoals advertenties in de krant bereik je de jongeren van vandaag de dag niet meer. Dus hebben we, samen met een reclamebureau, gezocht naar manieren die jongeren wél aanspreken.” 


Zo werd er voor de campagne een pizzasessie gedaan om de doelgroep beter te leren kennen en de eerste campagne-ideeën voor te leggen. De bevindingen leidden tot de ontwikkeling van een ludieke wervingscampagne waarin de boodschap ‘allebei blij’ centraal staat. Frans licht dit toe: “Jongeren en bewoners hebben elkaar allebei iets te brengen. De jongere verdient op een leuke manier bij en kan iets leren van de levenservaring van de bewoner. Op zijn beurt krijgt de bewoner extra aandacht. Daarnaast zorgen jongeren met hun jeugdige enthousiasme voor veel levendigheid en dragen ze met hun inzet bij aan het verlagen van de werkdruk.” 


Van oude denkbeelden naar werken vanuit het hart

Via een lokale socialmediacampagne met passende beelden en tekst werden jongeren in Valkenswaard en omgeving bereikt én geraakt. Daarnaast ontwikkelde Valkenhof posters en een website en konden jongeren vragen stellen via WhatsApp. Om de campagne onder de aandacht te brengen hebben twee bijbaners een middag limonade uitgedeeld met een campagne drinkrietje in het centrum van Valkenswaard. Frans: “In rap tempo hadden we 200 aanmeldingen, waarvan zo’n 120 jongeren zijn aangenomen. Een groot deel is ook na de vakantieperiode blijven werken en sommige jongeren hebben zich zelfs aangemeld voor een zorgopleiding. Ouderenzorg heeft een wat stoffig imago, maar jongeren hebben nu zelf kunnen ontdekken hoe leuk het werken in deze sector kan zijn. Ook bewoners en familie reageerden enthousiast op de extra aandacht die bewoners dankzij de jongeren kregen. Voor sommige medewerkers was het in het begin even schakelen. Ze maakten zich bijvoorbeeld zorgen over de kwaliteit en veiligheid. Maar nadat we met elkaar in gesprek zijn gegaan en zij zagen wat de extra hulp opleverde, waren ook zij erg blij.” Petra: “De campagne heeft laten zien dat er nog veel oude denkbeelden bestaan. We zijn geneigd te denken in kaders van veiligheid en professionaliteit. Maar uiteindelijk draait zorg om aandacht. Bovendien: als je werkt vanuit je hart, doe je het niet gauw verkeerd. Het feit dat we geen enkele klacht hebben ontvangen, vormt hiervan het ultieme bewijs.”


Maatschappij terug in het verpleeghuis

Ook de potentie van jongeren voor de zorg heeft beide bestuurders verrast. Frans: “Er zijn zoveel betrokken, enthousiaste jongens en meiden die iets kunnen en willen betekenen in de zorg. Het is zonde om daar niks mee te doen.” Petra: “Deze aanpak is een perfect voorbeeld van positieve gezondheid, doordat we verder kijken dan de aandoening en een betekenisvol leven vooropzetten. Maar het belangrijkste is de meerwaarde voor onze bewoners, die dankzij de extra ondersteuning meer zinvolle en sociale momenten hebben kunnen beleven. Door de inzet van jongeren hebben we de maatschappij als het ware teruggebracht naar het verpleeghuis. Daar zijn we ontzettend trots op!” 


Dit verhaal is een prachtig voorbeeld van een regionaal succes en hoe we van en met elkaar kunnen leren in de ouderenzorg. Heeft jouw organisatie ook een mooi project? Laat het ons weten, door een mail te sturen naar: info@vvtplatformzob.nl. 


Jongeren en bewoners hebben elkaar allebei iets te brengen.

Share by: