Voorliggend veld:
VR in de wijk

Door de inzet van een VR-beleving krijgen mensen, zowel professionals, vrijwilligers, mantelzorgers alsook burgers, een beter beeld van het leven met dementie.

Het aantal mensen met dementie neemt de komende jaren flink toe in onze samenleving. Om een beter beeld te creëren van het leven met dementie, is de into dmentia cabine ontwikkeld: een ruimte ingericht als woonkamer waardoor je een kijkje krijgt in het leven met dementie. Verschillende VVT-organisaties hebben de cabine gebruikt om mensen te laten ervaren wat het betekent om dementie te hebben. De cabine is beschikbaar gesteld aan professionals, vrijwilligers en mantelzorgers binnen het project Voorliggend veld. Vervolgens is, samen met bedenker into dmentia, in het project Zicht op dementie de cabine doorontwikkeld in een VR-beleving over de eerste fase van het leven met dementie (‘bedreigde ik’). Inmiddels is er ook een tweede beleving gereed over de tweede fase van het leven met dementie (‘verdwaalde ik’). Daarna is het project Vrijwillige inzet VR-beleving gestart. Hierin is een stappenplan ontwikkeld om vrijwilligers te scholen zodat ze de VR-beleving in kunnen zetten. Hierna is het project VR in de wijk in het leven geroepen om de opgedane kennis te verspreiden/borgen in verschillende gemeenten.

Met het project VR in de wijk zetten de betrokken organisaties een vervolgstap. Het doel is het optimaliseren van de samenwerking en verbinding met externe partijen zoals de bibliotheek, de (dementievriendelijke) gemeenten, welzijnsorganisaties en ouderenverenigingen. We willen intensiever samenwerken met deze partijen door het delen van kennis en expertise over de VR-beleving en de inzet van vrijwilligers. Vanuit het perspectief duurzame inzetbaarheid willen we onderzoeken hoe de VR-beleving ingezet kan worden in de wijk, waardoor de beleving ook voor burgers toegankelijk wordt.

Een intensieve samenwerking op het gebied van de VR-beleving in de regio. Hierdoor worden toegevoegde waarde en échte verbinding tussen organisaties gecreëerd.  Door de inzet van de VR-beleving in de wijk ontstaat meer begrip voor het leven van mensen met dementie in de samenleving. Hierdoor wordt maatschappelijke betrokkenheid gecreëerd en vergroten we het draagvlak om samen de uitdaging aan te gaan om te zorgen dat mensen met dementie langer thuis kunnen wonen.

• Ontwikkeling van twee VR-belevingen.
  • Ontwikkeling van een stappenplan voor de inzet van vrijwilligers.
  • Borging van de VR-beleving voor vrijwilligers.

• Per organisatie wordt in minimaal twee gemeenten/wijken de samenwerking gezocht met externe partijen die maatschappelijk betrokken zijn.
  • De kennis over de manier van inzet van vrijwilligers voor de intramurale setting (kennis die eerder opgedaan is binnen Voorliggend Veld) wordt gedeeld met externe partijen, zodat zij de VR-beleving ook in kunnen zetten.
  • Eind 2023 is er een handvat ontwikkeld om de VR-beleving extern in te kunnen zetten middels de inzet van vrijwilligers (door samenwerking met externe partijen).
  • Iedere organisatie organiseert sessies waarbij vrijwilligers de VR-beleving inzetten voor medewerkers, mantelzorgers, collega-vrijwilligers en burgers.

Karin Bierens (Oktober)

k.bierens@zorginoktober.nl