U bevindt zich hier: 

Samenwerking wijkzorg:
Samenwerken over grenzen

Door samenwerking over organisatiegrenzen heen, kan de zorg in een gebied efficiënter georganiseerd worden.


Aanleiding

Binnen de wijkverpleging zijn organisaties gewend om als ‘eilandjes’ naast en door elkaar te werken. Het resultaat is onder meer dat diverse organisaties in hetzelfde gebouw aan het werk zijn en wijkverpleegkundigen veel tijd verliezen door het reizen naar de verschillende locaties.   


Doelen

Een intensieve samenwerking tussen betrokken thuiszorgorganisaties en ketenpartners, concreet op het gebied van efficiënte doorstroom en de inzet van medewerkers in de wijk . De samenwerkende organisaties willen zo de capaciteit verhogen. Zo krijgen we meer ruimte om nieuwe cliënten te ondersteunen. Het uitgangspunt is het stimuleren van de zelfredzaamheid en de inzet van technologische hulpmiddelen en het eigen netwerk om mensen te helpen zo lang mogelijk zelfstandig te blijven. Daarnaast zijn we helder in de mogelijkheden; zorg vindt niet alleen meer plaats in de ochtend en avond, maar wordt waar mogelijk in de middag gepland. 


Er zijn drie acties geformuleerd:


Verbeteren van de doorstroom

Door samen te werken en samen zorgvragen op te pakken, kunnen grote en complexe zorgvragen door meer organisaties gedeeld worden. Hierdoor kunnen we flexibeler omgaan met de ruimte die organisaties hebben.


Zorg in de middag

We zetten in op zorg in de middag. We dragen gezamenlijk uit dat de zorg die niet noodzakelijk in de ochtend plaats hoeft te vinden, in de middag wordt opgepakt. 


Efficiënte inzet medewerkers

We werken samen om de zorg in de middag zo efficiënt mogelijk in te zetten. Middagroutes worden door de organisaties verdeeld, zodat niet iedere organisatie voor een (nu nog) klein aantal cliënten een medewerker hoeft in te zetten. 


Effecten

Door de wijkzorg op verschillende niveaus efficiënter te organiseren, worden thuiswonende ouderen beter ondersteund en kan er aan meer mensen zorg geboden worden. Daarnaast dragen langere routes, en dus werkdagen, bij aan het aantrekkelijk maken van het werken in de thuiszorg.   


Beoogde resultaten 2023

Doorstoom vanuit de eerste- en tweedelijnszorg naar de thuiszorg verbeteren

  • Er vindt wekelijks intercollegiaal overleg plaats over openstaande zorgvragen. 
  • Openstaande zorgvragen die na 48 uur nog open staan op de Siilo app worden opgepakt vanuit het wijkverpleegkundig overleg.
  • Escalatie naar zorgverzekering (na 72 uur) verminderen met minimaal 50%.
  • Opschaling naar andere gebieden binnen de regio.


Zorg in de middag

  • Uitdragen dat niet-noodzakelijke zorg in de middag kan worden opgepakt.


Efficiëntere inzet van medewerkers

  • Sturing op zorg in de middag: zorg met medische noodzaak in de ochtend, verdere zorg kan ook in de middag.
  • Uitbreiding van zorg in de middag om werken in de thuiszorg (lange diensten) aantrekkelijker te maken.
  • Inzicht in zorgvragen in de middag.
  • Delen van middagzorg om medewerkers efficiënter in te zetten.


Projectleider

Kirsten van den Akker      

kirsten.van.den.akker@archipelzorggroep.nl 

Zorgorganisaties werken samen in de regio om ouderen nu én in de toekomst goed te ondersteunen. 

"We werken aan het toekomstbestendiger maken van onze ouderenzorg. Dat doen we niet alleen, dat doen we samen"

"We werken aan het toekomstbestendiger maken van onze ouderenzorg. Dat doen we niet alleen, dat doen we samen"

Share by: