U bevindt zich hier: 


Crisis Eindhoven en de Kempen

In Eindhoven en de Kempen wordt intensief samengewerkt in de crisiszorg om de continuïteit en de kwaliteit van crisisopnamen te verbeteren.   


Dit project omvat twee onderdelen.

Onderdeel 1

Onderdeel 1 is gericht op de samenwerking en doorstroom van cliënten van crisisbed naar een reguliere plaats


Aanleiding

In 2018 is gestart met een samenwerking om de doorstroom vanuit de crisisopnamen beter te organiseren. Door versnippering van de crisisbedden bleek deze doelgroep moeilijk door te plaatsen, waardoor de bedden te lang bezet bleven. Verder is er gekozen voor centralisatie van crisisbedden in plaats van versnipperende plaatsen in de regio. Dit omdat er door de versnippering veel onduidelijkheid ontstond voor doorverwijzers. Er moest veel geschakeld worden om een bed te vinden en dat is op een moment van een crisissituatie niet wenselijk.


Doelen

Het doel is een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de regie op de doorstroom en doorplaatsing. Door nauwe samenwerking willen zorgaanbieders de continuïteit en kwaliteit van de crisiszorg verbeteren. Zo wordt ingezet op snelheid in doorstroom en wordt er gekeken hoe de wens van de cliënt hier zo goed mogelijk in meegenomen kan worden. Voor de beoordelaars is er één punt om cliënten, na een positieve beoordeling, aan te melden.


Aanpak

Om de verantwoordelijkheid gezamenlijk te kunnen dragen is een toerbeurtschema gemaakt. In dit schema staat aangegeven wie op welk moment de verantwoordelijkheid krijgt over het doorplaatsen van de cliënt van de crisisplaats naar een reguliere WLZ plaats. Dit heeft geresulteerd in een betere doorstroming. VVT-organisaties zoeken elkaar op om de doorplaatsing te versnellen. De wens van de cliënt wordt hier zo veel mogelijk in meegenomen. 


Effecten

Het resultaat van deze acties is een verdere verbetering van de crisiszorg op het gebied van continuïteit en de kwaliteit van zorg. Het gevolg is een optimale samenwerking en beter beeld van aanbod en vraag (inhoud en cijfers).


Projectleider

Monique Kroonen (Vitalis)

m.kroonen@seniorenpunt.nl



Onderdeel 2

Onderdeel 2 is gericht op de samenwerking en beoordeling van de crisisaanmelding.


Aanleiding

Vanaf 2021 is de crisisdienstverlening een gezamenlijke verantwoordelijkheid geworden van de GGzE en de VVT. De Specialist Ouderengeneeskunde (SO) voert de beoordelingen PG uit, de psychiater (GGzE) de overige crisisbeoordelingen. De triage wordt uitgevoerd door één crisisdienst: de triagedienst van de GGzE. In deze triage wordt bepaald wat de voorliggende problematiek is en wat de urgentie is van de crisisaanmelding.


Doelen

De crisisbedden zijn er voor de mensen met de meest schrijnende situaties waar op een bepaald moment zorg aan moet worden verleend. Om de juiste mensen op deze bedden te plaatsen vindt er eerst een beoordeling plaats.


Aanpak

Tijdens kantoortijden nemen SO’s en ZTB’ers de crisisbeoordeling aan en gaan, indien nodig, op huisbezoek. De triagist neemt contact op met degene (SO en ZTB) die dienst heeft. Hier is een rooster voor gemaakt die bekend is bij de triagist van de GGzE.

Er worden regelmatig evaluatiebijeenkomsten georganiseerd. Daarnaast vinden er intervisies plaats om de kwaliteit van de samenwerking tussen de SO'er en de ZTB’ers te waarborgen .


Effecten

Informatie volgt nog.


Projectleider

Informatie volgt nog


Zorgorganisaties werken samen in de regio om ouderen nu én in de toekomst goed te ondersteunen. 

"We werken aan het toekomstbestendiger maken van onze ouderenzorg. Dat doen we niet alleen, dat doen we samen"

"We werken aan het toekomstbestendiger maken van onze ouderenzorg. Dat doen we niet alleen, dat doen we samen"

Share by: