Bedrijfsvoering:

In Zuidoost-Brabant werken verschillende VVT-organisaties samen aan het delen van hun kennis, kunde en personeel via zogenaamde shared services (gedeelde ondersteunende dienstverlening).

VVT-organisaties worden geconfronteerd met diverse uitdagingen. Denk aan de grote toename van kwetsbare ouderen, krapte op de arbeidsmarkt, tarieven die onder druk staan en ontwikkelingen van kosten die steeds minder goed te voorspellen zijn en enorm stijgen. Iedere organisatie organiseert haar eigen services en ontwikkelt eigen kennis op het gebied van bedrijfsvoering en services.  De beschreven uitdagingen vragen echter om anders te kijken naar de bedrijfsvoering, enerzijds vanwege efficiëntie en anderzijds vanwege de ambitie om kennis te delen en zo samen sterker te worden.

Het aangaan van samenwerkingen op het gebied van ondersteunende diensten, zodat bestaande kennis, kunde en personeel efficiënter en beter benut worden. Door een nog in te richten systeem dat matches maakt tussen vraag en aanbod, kan samen opgetrokken worden in vraagstukken die spelen bij organisaties. Deze manier van werken zal ingericht worden binnen de ondersteunende diensten, met uitrolmogelijkheden voor andere afdelingen. Zo kunnen we samenwerken op verschillende pijlers:

Kennis

Ben jij met bepaalde vraagstukken bezig in jouw organisatie waar je wel eens met anderen over wilt sparren? Benieuwd wie het wiel al eens uitgevonden heeft? Of wil je graag samen met iemand anders het wiel uitvinden? Heb jij zelf net een geniaal plan uitgewerkt en wil je dat met iedereen/gelijkgestemden delen? Stel je vraag of doe je aanbod.

Expertise & capaciteit

Ben jij op zoek naar een medewerker die voor jou (tijdelijk) werkzaamheden kan verrichten? Of heb jij iemand die graag (enkele) uren aan een collega-organisatie besteedt? Heb jij een expert in huis die zijn kennis ook graag inzet voor een collega-organisatie? Laat het weten en we maken verbinding.

Innovatie & Inspiratie

Samen optrekken in vernieuwing? Laat weten wat er op jouw agenda staat zodat we krachten kunnen bundelen. Of heb je een mooi evenement georganiseerd waarmee je anderen kunt inspireren? Deel deze momenten met anderen zodat zij hier ook mee aan de slag kunnen. Wie weet raak je zelf wel geïnspireerd!

(Inkoop)Trajecten en Processen

Wat staat er op jouw (inkoop)agenda? Welke processen moet je gaan inregelen? Wat zouden we samen kunnen ontwikkelen? Laat het weten zodat we elkaar kunnen versterken.

Door efficiënter gebruik te maken van bestaande kennis, kunde en personeel, ontstaat er meer slagkracht om op vraagstukken in te spelen. Daarnaast kan de juiste mix van strategie, services en technologie ervoor zorgen dat er échte verbinding ontstaat tussen organisaties en professionals. Samenwerking op onderdelen levert ook schaalvoordelen op; enerzijds ten aanzien van de inzet van medewerkers, maar ook door processen met elkaar af te stemmen. Bovendien draagt een bredere samenwerking bij aan goed werkgeverschap en bevordert het het werkgeluk van professionals. Uiteindelijk kan dit ook bijdragen aan de werving van nieuwe medewerkers en het behoud van huidige professionals.

• Op laagdrempelige wijze bij elkaar brengen van organisaties om te kijken naar vragen en kansen.
  • Ontwikkelen van een structuur die lenig is, het mogelijk maakt om snel te schakelen, oog heeft voor het kostenaspect en eventuele fiscale aspecten, AVG etc.
  • Bouwen van een community waar vraag en aanbod gematcht worden. Matches worden (in de eerste aanleg) gemaakt binnen de afdelingen Vastgoed, ICT, Inkoop, Facilitair, Eten & Drinken, Integrale Veidligheid, Leren & Ontwikkelen, Finance, HR.
  • Minimaal 100 medewerkers laten aansluiten bij de community van de betrokken VVT organisaties.
  • Boeken van concrete resultaten om zo de samenwerking op diverse onderdelen te bevorderen in diverse deelgebieden.
  • Delen van best practices, waarbij verbinding wordt gemaakt tussen professionals voor een analyse en uiteindelijk een plan van aanpak.
  • Onboardingstraject binnen Oktober, Valkenhof en Archipel (Q2).
  • Mogelijkheid voor aansluiting van andere VVT-organisaties en overige zorgorganisaties proactief aanbieden.
  • De waarde van matches aantonen in aantallen en daar waar mogelijk in financiële zin.

Beoogde resultaten 2024

• Ontwikkelen van een duurzaam samenwerkingsmodel en de implementatie hiervan plus borging en verankering in een Governance.

Karin Bierens (Oktober)

k.bierens@zorginoktober.nl