Start Brabantse campagne Praat vandaag over morgen
Start Brabantse campagne Praat vandaag over morgen
Recentelijk is de publiekscampagne Brabant Praat Over Morgen van start gegaan. Deze campagne wordt komend jaar gevoerd met 48 ouderenzorgorganisaties in heel Noord-Brabant. Het doel van de Brabantbrede campagne is het creëren van meer bewustwording bij burgers. Bewustwording als het gaat om ouder worden, welke voorbereidingen je zelf kunt treffen om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen en hoe we nog meer kunnen omzien naar elkaar als samenleving. De eerste stap is burgers oproepen om het gesprek over ouder worden te voeren. Brabant Praat Over Morgen richt zich nadrukkelijk op de samenleving, specifiek op burgers van 55+ en Brabantse (toekomstige) mantelzorgers van 35-55 jaar.
Brabantbrede samenwerking
Vorig jaar werd een start gemaakt in regio Zuidoost-Brabant met de campagne Praat Vandaag Over Morgen als één van de projecten van het VVT Platform Zuidoost-Brabant. In 2023 bundelden daarnaast 48 ouderenzorgorganisatie de krachten in een gezamenlijk manifest Zorg en in de aanloop naar de verkiezingen van 22 november 2023. In 2024 wordt de bovenregionale samenwerking voortgezet in de bovenregionale publiekscampagne Brabant Praat Over Morgen.

Praat vandaag over morgen
Met de Brabantbrede campagne haken we aan bij de landelijke publiekscampagne vanuit het Ministerie van VWS ‘Praat vandaag over morgen’ die afgelopen 20 maart startte. Actiz voert al langer de campagne Praat vandaag over morgen waarbij ze ook iedereen oproepen om het gesprek over ouder worden te voeren. Met het uitdragen van de boodschap ‘Praat over morgen’ in Brabant sluiten we aan bij de awareness die door Actiz en VWS wordt gecreëerd. Daarbij verweven we learned lessons en materiaal van eerdere campagnes in regio’s in Brabant in de uitrol van de campagne. Daarmee hebben we een mooie basis om te werken aan een sterke Brabantbrede campagne.
Acties komende maanden
De komende tijd zetten we in op het versterken van de landelijke ‘Praat Over Morgen’-campagne, via Brabantse publieke kanalen, gericht op de samenleving. De 48 betrokken ouderenzorgorganisaties worden gefaciliteerd om de publiekscampagne zichtbaar te ondersteunen via de eigen kanalen van iedere organisatie. Lokale en regionale voorbeelden van ‘het goede gesprek’ worden opgehaald en de content hiervan wordt verder gedeeld ter inspiratie en versterking van de boodschap. Ook onderzoeken en ondersteunen we het goede gesprek in het publieke domein. Samen zetten we zo belangrijke stappen om in Brabant het gesprek te stimuleren!
Meer weten?
Kijk op: https://praatvandaagovermorgen.nl/

