Zorgtechnologie & innovatie:
Waarde van wachtlijsten

De Zorgboog en Savant Zorg doen onderzoek naar het wachtlijstbeheer en kijken zo wat ervoor nodig is om mensen te stimuleren om langer thuis te blijven wonen.

De wachtlijsten voor intramurale verpleeghuiszorg zijn overal in het land lang. De zorg die voorheen geboden werd, verschilt echter met de zorg die we in de toekomst kunnen bieden, omdat er steeds meer van de oudere zelf en zijn of haar netwerk gevraagd wordt. De Zorgboog en Savant Zorg willen nagaan waarom mensen op de wachtlijst staan, of zorg anders geregeld kan worden en waar mensen (zowel ouderen als medewerkers) tegenaan lopen.

Het doel op de korte termijn is onderzoeken waarom ouderen zich aanmelden voor de wachtlijst voor een verpleeghuis. Op de lange termijn wordt gekeken wat er nodig is om anders te kijken naar het voorliggend veld en hoe indicaties voor Wlz-zorg uitgesteld of zelfs voorkomen kunnen worden. Het uitgangspunt is om mensen zo lang mogelijk doelmatig, veilig en verantwoord thuis te laten wonen.

In het project staat het doen van onderzoek centraal. Aan de hand van gesprekken is informatie opgehaald over de vraag waarom mensen op een wachtlijst staan en zijn we tot inzichten gekomen. Op basis daarvan zijn adviezen gemaakt voor het vervolgplan. Hierin gaan we gesprekken aan met casemanagers, wijkverpleegkundigen, het wachtlijstbeheer en ouderen om te kijken wat ervoor nodig is om mensen te stimuleren langer thuis te blijven wonen. De opgehaalde informatie wordt verwerkt in een GOTIK-model (een methode voor het beheersen van benoemde aspecten in het projectmanagement. De aspecten zijn: Geld, Organisatie, Tijd, Informatie en Kwaliteit.)

Met het project willen we eraan bijdragen dat mensen zo lang mogelijk doelmatig, veilig en verantwoord thuis kunnen wonen en dat het aantal aanmeldingen op de wachtlijst daalt.

• De projectleider heeft de opdracht helder gekregen en een projectgroep samengesteld (september 2022).
  • Er zijn werkgroepen samengesteld en er zijn data vastgelegd (Q4 2022).
  • Opdracht is overgebracht aan de wijkverpleegkundigen kwetsbare ouderen, casemanagers en het wachtlijstbeheer van de organisaties Savant Zorg en de Zorgboog. Samen willen we een antwoord krijgen op de vraag waar zij en ouderen tegenaan lopen en wat ze anders zouden willen/waar ze hulp bij nodig hebben.
  • Er is een format voor een brief opgesteld zodat we van alle werkgroepleden op dezelfde vragen antwoord krijgen.
  • Er is een e-mail gemaakt die werkgroepleden mee konden nemen naar de oudere om de rust te bewaren en een uniform verhaal over te brengen.

• Einde project: analyse van de drie vastgestelde groepen helder hebben (februari 2023). Door meerdere terugkoppelingen van medewerkers is het project breder opgepakt. Het project zal uiterlijk juli 2023 gereed zijn.
  • Analyse helder hebben, conclusie trekken en adviezen geven aan de Zorgboog. Savant Zorg wordt hierin meegenomen (Q2 2023). Adviezen moeten ervoor zorgen dat het doel bereikt wordt.
  • Maken van een plan van aanpak.

Corrie van der Gaarden (de Zorgboog)

corrie.van.der.gaarden@zorgboog.nl