VPT:
VPT Joris Zorg

Joris Zorg werkt samen met Zorgcorporatie aan een VPT-aanbod waardoor kwetsbare ouderen langer thuis kunnen wonen én een grotere groep kwetsbare ouderen kan worden bediend.

In Hoogeloon werken Joris Zorg en de Zorgcorporatie samen op het gebied van ouderenzorg. Joris Zorg levert de professionele zorg, de Zorgcorporatie verzorgt alle activiteiten rondom ouderenzorg. Om nog toekomstbestendiger te werken, willen de organisaties meer inzetten op ondersteuning van het voorliggend veld (voorkomen van zorgvragen, vroegtijdig adviseren en vooral het bijdragen aan het zo lang mogelijk thuis kunnen wonen).

Het realiseren van een passend VPT-aanbod in Hoogeloon, met in een latere fase een vertaalslag naar andere locaties van Joris Zorg. Hiervoor wordt samen met Woningbouwstichting de Zaligheden gekeken naar mogelijkheden voor VPT bij aanleunwoningen. Concreet gaat het om het realiseren van beschikbare en geschikte aanleunwoningen, het ontwikkelen van randvoorwaarden voor het leveren van de benodigde 24-uurszorg en het in kaart brengen van de benodigde inzet en organisatie van professionele zorg in combinatie met vrijwilligers. Daarnaast helpt het project om met en van elkaar te leren van de VPT-ontwikkeling en pakketsamenstelling.

Door het realiseren van een passend VPT-aanbod kunnen kwetsbare ouderen in Hoogeloon en omgeving langer thuis blijven wonen. Daarnaast zorgt het project ervoor dat er meer kwetsbare ouderen geholpen kunnen worden.

• Afronding van de onderzoeksfase waarin is nagegaan welk aanbod gerealiseerd kan worden en hoe.
  • Zicht op het hoe en ten uitvoer brengen van het plan met een blauwdruk.
  • Realisatie van een pilot waarin twee echtparen in aanleunwoningen bij de locatie Middelbeers VPT wordt aangeboden (sinds december 2022).
  • Start samenwerking met de woningbouwstichting en verkenning (markt/aanbod) voor het te realiseren aanbod.

• Voorbereiding en implementatie van het VPT-aanbod in Hoogeloon.
  • Start pilot in tweede kwartaal 2023 in Hoogeloon.
  • Bij positieve evaluatie: vertaalslag naar andere locaties van Joris Zorg.

Ellen Schellekes (Joris Zorg)

ellen.schellekens@joriszorg.nl