Preventie & mantel(zorg):
Proactieve zorgplanning in de keten

Om tijdens de laatste levensfase passende zorg te kunnen bieden, is het belangrijk om vroegtijdig in gesprek te gaan over wensen en behoeften.

In de palliatieve fase, de laatste levensfase, komt er veel op mensen af. Door eerder na te denken over wensen en behoeften kunnen er bewuste en realistische keuzes gemaakt worden die leiden tot passende zorg. Met het project Proactieve zorgplanning in de keten worden zorgverleners gestimuleerd om vroegtijdig in gesprek te gaan met cliënten en naasten over de laatste levensfase. Het project is gestart in de eerstelijnszorg en wordt nu verder uitgezet binnen de eerste- en tweedelijnszorg in de regio.

Op 1 januari 2023 vinden er meer gesprekken plaats over proactieve zorgplanning door zorgverleners in de eerstelijnszorg en tweedelijnszorg in de regio die werken met palliatieve patiënten, kwetsbare ouderen en mensen met dementie. In de gesprekken worden zowel levenswensen als behandelwensen en –grenzen besproken.

Door vroegtijdig het gesprek aan te gaan worden er bewuste en realistische keuzes gemaakt over zorg en behandeling. Dit heeft tot gevolg dat er minder ongewenste of niet-noodzakelijke behandelingen worden uitgevoerd. Bovendien draagt Proactieve zorgplanning in de keten bij aan een betere kwaliteit van leven voor mensen in de palliatieve fase.

• Uitvoering knelpuntenanalyse bij 22 zorgverleners van deelnemende VVT-organisaties in de regio (zie infographic hieronder).
  • Projectstructuur is ingericht.
  • Er is een werkgroep gevormd met een vertegenwoordiger van elke organisatie (Zorgboog, Savant, Joriszorg, Sint Annaklooster en Vitalis) die kartrekker is.
  • De werkgroep is aan de slag gegaan met het geschikt maken van een folder over proactieve zorgplanning. De folder is voor medisch behandelaren evenals voor overige zorgverleners. Er staat in wat proactieve zorgplanning is en hoe en wanneer je gaat (1) signaleren (2) markeren en (3) gesprek voeren over levens- en behandelwensen.
  • Op dit moment zijn er 8 ambassadeurs in de regio, die dit niet als extra taak doen maar juist in hun eigen werk integreren en kijken hoe ze het thema ‘proactieve zorgplanning’ onder de aandacht kunnen brengen bij collega’s binnen en buiten de organisatie.
  • De cliëntfolder is in concept klaar.
  • Er is een informatiefilm gemaakt die te zien is via: https://www.vvtplatformzob.nl/film-proactieve-zorgplanning

• Op 1 juni 2023 is er een folder voor cliënt en naasten beschikbaar (die is getoetst bij individuele cliënten, KBO en cliëntenraden).
  • Op 1 juni 2023 heeft er een inventarisatie bij de 11 betrokken VVT-organisaties plaatsgevonden van bestaande scholingsprogramma’s: palliatieve zorg / dementie / kwetsbare ouderen, en op welke manier (1) signaleren (2) markeren en (3) proactieve zorgplanning daarin zijn meegenomen.
  • Op 1 september 2023 zijn er op basis van de inventarisatie bij de betrokken VVT-organisaties aanbevelingen voor eventuele bijstellingen gedaan.
  • Op 31 december 2023 is er een groep van 30 ambassadeurs proactieve zorgplanning in de regio.
  • Op 31 december 2023 heeft binnen de 5 betrokken VVT-organisaties van de werkgroep een scholing van Stichting STEM plaatsgevonden over communicatiestijlen proactieve zorgplanning.
  • Op 31 december 2023 hebben de overige 6 VVT-organisaties gezamenlijk een scholing van Stichting STEM gevolgd.
  • Op 31 december zijn binnen elk van de 11 VVT-organisaties 2 trainers opgeleid.
  • Verder oppakken van inspirerende communicatie om bovenregionaal te kunnen communiceren.

Borging

Om te zorgen dat dit project geborgd wordt is de groep van ambassadeurs en trainers belangrijk. Borging van proactieve zorgplanning heeft alles te maken met een cultuurverandering en daar moet continu aandacht voor blijven. Door de focus te leggen op het vergroten van de groep ambassadeurs, die de beweging stimuleren en het gesprek blijven voeren, kan het geborgd en verder verspreid worden.

Gesprekskaart voor burgers Gebruik gesprekskaart

Kijk op de website van Netwerk Palliatieve Zorg

Hier vind je ook downloads van de materialen die gebruikt kunnen worden om het gesprek aan te gaan.

Lara Dijkstra

laradijkstra@outlook.com