U bevindt zich hier: 

Voorliggend veld:
Praat vandaag over morgen

Met de campagne Praat vandaag over morgen stimuleren VVT-organisaties oudere mensen en hun netwerk om na te denken over de toekomstige (mantel)zorgvraag en wat ze hierin zelf (nog meer) kunnen betekenen. 


Aanleiding

De zorg verandert. Dit vraagt ook iets van de samenleving. Door in een vroeg stadium na te denken over toekomstige (mantel)zorg en de eigen rol hierin, worden mensen beter voorbereid op de toekomst van de ouderenzorg. In 2020 ontwikkelde brancheorganisatie ActiZ de bewustwordingscampagne Praat vandaag over morgen om mensen te stimuleren het gesprek aan te gaan over de toekomstige (mantel)zorgvraag. Binnen het VVT platform werken VVT-organisaties onder leiding van kartrekker Oktober aan een vertaling hiervan op regionaal niveau. 


Doelen

De campagne Praat vandaag over morgen heeft als doel om toekomstige zorgvragers en mantelzorgers in Zuidoost-Brabant bewust te maken van hun eigen rol in de (toekomstige) zorg en om de bereidheid om zelf dingen te (blijven) doen te vergroten.

Effecten

Door de campagne wordt de samenleving gestimuleerd om het gesprek aan te gaan over de toekomstige (mantel)zorgvraag. Het gevolg is dat mensen beter zijn voorbereid op de zorg van de toekomst en er realistischere verwachtingen ontstaan over deze zorg. Bovendien stimuleert de campagne oudere mensen en hun omgeving om een grotere rol te spelen in de (toekomstige) zorg, waardoor ouderen langer zelfredzaam blijven en in de eigen omgeving kunnen blijven wonen. 


Behaalde resultaten 2022 & 2023


  • Bepalen van een afgeleide van publieksonderzoek ActiZ als nulmeting. 
  • Introduceren van de campagne bij de aangesloten VVT-organisaties.
  • Samenstellen van een projectteam.
  • Starten met creatie van regionale content. 
  • Mogelijkheden verkend voor samenwerking met Omroep Brabant en plaats laten vinden in 2024
  • Er is een 0-meting voorbereid en uitgezet halverwege 2023


Beoogde resultaten 2023

  • Aangesloten VVT-organisaties ‘praten over morgen’ met eigen doelgroepen met de inzet van campagnematerialen.
  • Er komt een regionale webpagina (Zuidoost-Brabant praat over morgen) op de campagnewebsite www.praatvandaagovermorgen.nl. Hier worden de gecreëerde communicatiemiddelen verzameld, zodat deze eventueel later nog (opnieuw) kunnen worden ingezet.
  • Publiceren van regionale content via diverse betaalde en eigen media en kanalen.
  • Bevorderen van ‘praten over morgen’ via deelname aan een regionaal evenement. 
  • Kijken hoe andere domeinen bij het vraagstuk betrokken kunnen worden.
  • Meten van resultaten van de campagne in een herhaling van de nulmeting. De campagne is succesvol als:


  1. men vaker nadenkt en praat over hun toekomstige (mantel)zorgvraag;
  2. men vaker de verantwoordelijkheid voor goede zorg legt bij de cliënt, de eigen (klein)kinderen of het sociale netwerk;
  3. de bereidheid om zelf dingen te doen voor (toekomstige) zorg bij ouderen toeneemt;
  4. meer mensen concreet dingen hebben geregeld voor de eigen toekomstige zorg.


Projectleider

Carla Lavrijsen (Oktober)

carla.lavrijsen@zorginoktober.nl


Zorgorganisaties werken samen in de regio om ouderen nu én in de toekomst goed te ondersteunen. 

"We werken aan het toekomstbestendiger maken van onze ouderenzorg. Dat doen we niet alleen, dat doen we samen"

"We werken aan het toekomstbestendiger maken van onze ouderenzorg. Dat doen we niet alleen, dat doen we samen"

Share by: