U bevindt zich hier: 

Niet-reguliere zorg:
Crisis Eindhoven en de Kempen

In Eindhoven en de Kempen wordt intensief samengewerkt in de crisiszorg om de continuïteit en de kwaliteit van crisisopnamen te verbeteren.   


Dit project omvat twee onderdelen.

Onderdeel 1

Onderdeel 1 is gericht op de samenwerking en doorstroom van cliënten van crisisbed naar een reguliere plaats


Aanleiding

In 2018 is gestart met een samenwerking om de doorstroom vanuit de crisisopnamen beter te organiseren. Door versnippering van de crisisbedden bleek deze doelgroep moeilijk door te plaatsen, waardoor de bedden te lang bezet bleven. Verder is er gekozen voor centralisatie van crisisbedden in plaats van versnipperende plaatsen in de regio. Dit omdat er door de versnippering veel onduidelijkheid ontstond voor doorverwijzers. Er moest veel geschakeld worden om een bed te vinden en dat is op een moment van een crisissituatie niet wenselijk.


Doelen

Het doel is een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de regie op de doorstroom en doorplaatsing. Door nauwe samenwerking willen zorgaanbieders de continuïteit en kwaliteit van de crisiszorg verbeteren. Zo wordt ingezet op snelheid in doorstroom en wordt er gekeken hoe de wens van de cliënt hier zo goed mogelijk in meegenomen kan worden. Voor de beoordelaars is er één punt om cliënten, na een positieve beoordeling, aan te melden.


Effecten

Het resultaat van deze acties is een verdere verbetering van de crisiszorg op het gebied van continuïteit en de kwaliteit van zorg. Het gevolg is een optimale samenwerking en beter beeld van aanbod en vraag (inhoud en cijfers).


Behaalde resultaten 2022

  • Door centralisatie beter inzicht in en rondom crisismeldingen, plaatsen en doorplaatsmogelijkheden.
  • Optimale samenwerking in de regio bij het organiseren van de doorplaatsingen naar WLZ naar een zo best mogelijk passende plaats voor cliënt. 
  • Beter beeld van aanbod en vraag (inhoud en cijfers).


Beoogde resultaten 2023 (lopend)

Cliënten worden binnen 14 dagen doorgeplaatst naar een reguliere plaats om weer plaats te maken voor een crisisaanmelding. Niet iedere aanbieder kan snel genoeg een geschikte plaats vinden binnen de 14 dagen. Het doel lijkt niet haalbaar om dit altijd te kunnen bewerkstelligen omdat vraag en aanbod niet te sturen is. Doel aanpassen: daar waar het geregeld kan worden, wordt de cliënt naar huis van voorkeur verhuisd.


Borging

  • Meer inzicht in aantallen, doorlooptijden van bedbezetting en aantal IBS cliënten
    Management informatie is beschikbaar waardoor knelpunten en bijzonderheden in de regio naar voren komen. Deze zijn inmiddels beschikbaar in Efficy (regionaal wachtlijstsysteem) voor iedere bestuurder.
  • Optimale samenwerking
    Efficy:
    7 van de 8 aanbieders kunnen de bezette crisisbedden, de voorkeuraanbieder van de klant en of ze de toerbeurt hebben, zien. Hierdoor kunnen we allemaal proactief meewerken aan een snelle doorstroom. De aanbieder die niet in Efficy werkt wordt per mail op de hoogte gehouden door zorgadviseurs van Vitalis.
    ROVA (regionaal overleg vraag & aanbod):
    Tevens is er 6-wekelijks een regionaal overleg, waar alle aanbieders aan meedoen die een rol hebben in het doorplaatsen van cliënten binnen 14 dagen en waar crisisbedden een standaard agendapunt is.




Projectleider

Monique Kroonen (Vitalis)

m.kroonen@seniorenpunt.nl



Onderdeel 2

Onderdeel 2 is gericht op de samenwerking en beoordeling van de crisisaanmelding.


Aanleiding

Vanaf 2021 is de crisisdienstverlening een gezamenlijke verantwoordelijkheid geworden van de GGzE en de VVT. De Specialist Ouderengeneeskunde (SO) voert de beoordelingen PG uit, de psychiater (GGzE) de overige crisisbeoordelingen. De triage wordt uitgevoerd door één crisisdienst: de triagedienst van de GGzE. In deze triage wordt bepaald wat de voorliggende problematiek is en wat de urgentie is van de crisisaanmelding.


Doelen

De crisisbedden zijn er voor de mensen met de meest schrijnende situaties waar op een bepaald moment zorg aan moet worden verleend. Om de juiste mensen op deze bedden te plaatsen vindt er eerst een beoordeling plaats.


Effecten

Crisisbedden worden niet onnodig bezet.


Behaalde resultaten 2022

  • Goede samenwerking in de crisiszorg
  • Voorkomen van crisisopname met 50% (m.b.t. het aantal meldingen)


Beoogde resultaten 2023

  • Optimalisatie beoordelingsproces
  • Verminderen van crisismeldingen (van reactief naar proactief)



Projectleider

Jeannette Telder, regisseur netwerk dementie Eindhoven e.o. 

jeannettetelder@zuidzorg.nl



Zorgorganisaties werken samen in de regio om ouderen nu én in de toekomst goed te ondersteunen. 

"We werken aan het toekomstbestendiger maken van onze ouderenzorg. Dat doen we niet alleen, dat doen we samen"

"We werken aan het toekomstbestendiger maken van onze ouderenzorg. Dat doen we niet alleen, dat doen we samen"

Share by: